Yritysblogi 1

Millainen on hyvä yritysblogi? | 7 kohtaa onnistuneeseen yritysblogiin

Hyvä yritysblogi on tavoitteellinen ja yritysblogi tuottaa lisäarvoa.

Hyvä yritysblogi tuottaa yritykselle hyötyjä lisääntyneen näkyvyyden, asiakasvirran ja kaupan kautta sekä kirkastuneen brändikuvan ja sitoutuneen asiakaskunnan avulla.

Markkinoijista 77% raportoi bloggaamisen tuottavan tuloksia (Semrush, State of Content Marketing 2022).

Lukemalla tämän kirjoituksen tiedät millainen on hyvä yritysblogi ja mitä elementtejä se sisältää. Hyvän yritysblogin elementit on tärkeä tunnistaa, olet sitten aloittamassa blogin pitoa tai ulkoistamassa sen kirjoittamista.

Kirjoituksessa käsitellään hyvän yritysblogin ominaisuuksia enemmän sisällöllisten asioiden näkökulmasta kuin hakukoneoptimoinnin (SEO = Search Engine Optimization).

Sisältöhän on sitä mitä sivustollesi saapuvat tulevat kuluttamaan ja Googlenkin mukaan houkutteleva ja hyödyllinen sisältö vaikuttaa todennäköisesti verkkosivustoosi enemmän kuin mikään muu yksittäinen SEO toimenpide.

Kirjoitetun viestinnän hyödyt ja voiman tunsivat jo muinaiset egyptiläiset. Mieti, että otsikkokuvassa olevan Jumalattaren kirjoitus saattaa olla tänäkin päivänä, tuhansien vuosien jälkeen, luettavissa. Vanhallakin kirjoituksella on vielä vaikutusta.

Yritysbloginkin kirjoitukset ovat pitkäaikaisia vaikuttajia. Mikäli haluat vaikuttaa vielä vuosienkin päästä tänään tehdyllä kirjoitustyöllä niin suosittelen sinua lukemaan tämän artikkelin ja miettimään tosissasi yritysblogia.

Tämän blogiartikkelin upean otsikkokuvan egyptiläisestä Jumalattaresta kirjoittamassa hieroglyfejä pergamentille minulle teki Jani Lehtilä, Digiart ja MainosVidi . Jani tekee uskomattoman taidokasta ja säväyttävää digitaidetta sekä selkeitä selitysvideoita. Käy vaikka katsomassa!

Muutama sana oikeista termeistä helpottamaan lukemistasi. Blogi tarkoittaa verkkosivustoa tai sen osaa, jossa blogikirjoitukset ovat. Blogikirjoitukset eli blogipostaukset tai blogijulkaisut, miten kukin niitä nimittää, ovat yksittäisiä kirjoituksia blogissa.

Luet nyt yhtä NeFi -blogin blogikirjoituksista.

1. Hyvä yritysblogi on tavoitteellinen ja tavoitteeseen vievä

Mielestäni kaikessa yritystoiminnassa pitää olla tavoite, syy miksi jotakin tehdään ja siksi myös hyvä yritysblogi on tavoitteellinen.

Tavoitetta tai tavoitteita on hyvä miettiä jo perustamisvaiheessa niin ymmärtää mitä blogilla tulisi saavuttaa, mitä se antaa ja mitä ottaa. Näin blogi lähtee jo suunnitteluvaiheessa ”oikeille raiteille”.

Tavoite voi olla esimerkiksi blogin tai kotisivujen kävijämäärän kasvattaminen, uusasiakashankinta, oman osaamisen näyttäminen, yrityksen brändin tunnettuuden kasvattaminen ja niin edelleen.

Tavoitteen saavuttamisen tulisi tuottaa konkreettisia hyötyjä. Hyödyt voivat olla esimerkiksi lisääntynyt myynti, suosittelut, yhteistyöt tai muut vastaavat.

Brändisi näkyvyys ja arvostus lisääntyy sekä löydettävyys hakukoneiden haussa paranee, ”hyötyjen lumipallo” sen kuin kasvaa. Hyödyistä voit lukea lisää blogikirjoituksesta ”Mitä hyötyä yritysblogista on? | 6 räjäyttävää etua” ja oppia miten yritysblogi tuottaa lisäarvoa.

Millainen on hyvä yritysblogi

Tavoitteen saavuttamiseen vaikutetaan monilla blogikirjoitusten sisällöllisillä, taktisilla ja teknisillä keinoilla. Ihan kuin myynnissä ja markkinoinnissa kautta aikojen. 

Keinoja ovat muun muassa blogitekstin looginen eteneminen kohti tavoitetta, tekstin helppolukuisuus ja ymmärrettävyys, lukijan aktivointi, ajattelun herättäminen, sisällön visuaalisuus ja riittävä toimintakehotteiden määrä.

Tekemisen täytyy tuottaa lisäarvoa tekemisen kohteelle, prosessin ”virtausyksikölle”, kuten teollisuudessa tuttu Lean-ajattelu kohteen määrittelee. Blogissa voimme ajatella virtausyksiköksi lukijan, asiakkaan. Tällöin määrittelisimme, että yritysblogin on tuotettava asiakkaalle lisäarvoa. Miksi joku lukisi yritysblogia mikäli se ei tuota lisäarvoa?

Tavoitteellinen ja niitä toteuttava

2. Yritysblogi tuottaa lisäarvoa

Määrittelimme edellisessä kohdassa, että yritysblogin on tuotettava asiakkaalle lisäarvoa. Mitä lisäarvo on?

Lisäarvo on jotakin asiakkaalle arvokasta tuotteiden tai palveluiden lisäksi. Se on lisähyvää, jota asiakas arvostaa ja josta hänelle on hyötyä.

Lisäarvo voi olla ideoita asiakkaan tai hänen asiakkaansa liiketoimintaan. Se voi olla opastusta, opetusta, neuvoja ja niin edelleen. Sellaista tietoa mitä asiakkaasi tarvitsevat vahvistuakseen toimissaan, voittaakseen haasteet ja ratkaistakseen ongelmakohdat sekä saavuttaakseen tavoitteensa.

Lisäarvoa voi olla myös vuorovaikutteisuus. Blogikirjoitusten lukijat voidaan aktivoida jakamaan omia näkemyksiään ja siten tuottamaan muille lukijoille lisäarvoa, tuottaen sitä samalla itselleen.

Hyvässä tapauksessa vuorovaikutteisuudesta voi syntyä jopa yhteisöllisyyttä.

Kommentointiaktiivisuus tuottaa lisäarvoa myös blogin pitäjälle. Lukijoiden aktiivisuus kertoo hakukoneille, että sisältö on lukijoille merkittävää ja sitä kannattaa näyttää tietojen etsijöille.

Google arvostaa hyödyllistä, luotettavaa ja ihmisille suunnattua sisältöä. Kiitos, kun jätät oman ajatuksesi kirjoituksen lopussa olevaan kommenttikenttään!

NeFi yritysblogin sisällöntuotanto tarjoaa asiakkaillesi lisäarvoa!

Lukijoille lisäarvoa tuottava ja aktivoiva

3. Selkeä, looginen ja visuaalinen

Olet varmasti joskus tuntenut ärtymystä etsiessäsi jotakin epäjärjestyksessä olevasta toimistosta, tuotantotilasta tai vaikka ihan kotoasi. Kuuluisa ”joku” on vaihtanut tavaroiden paikkaa ja jättänyt esineitä sinne tänne. Siitä kaaoksen keskeltä pitäisi sitten löytää se jokin.

Sama pätee blogiin. Blogikirjoitukset on syytä olla järjestyksessä ja helposti löydettävissä sekä navigointi loogista ja ymmärrettävää.

Aihetunnisteet ja kirjoitusten kategorisointi helpottavat navigointia. Hyvä etsintätyökalu on omiaan oikean sisällön löytämisessä.

Laajemmassa blogissa voi olla jopa aloitus- tai lisäsivu, jossa saapuvaa lukijaa opastetaan blogin käyttöön ja mitä sieltä löytyy.

Linkitykset ja suosittelut seuraaviin blogikirjoituksiin auttavat blogissa eteenpäin. Kirjoitukset linkittyvät aiheiltaan loogisesti niin, että lukija löytää tarvittaessa lisätietoa kyseiseen aiheeseen.

Yritysblogin on monesti hyvä olla saman tyylinen kuin yrityksen kotisivut sekä muu visuaalinen ilme. Näin blogi yhdistyy mielissä vahvemmin yritykseen.

Kauniin tyylikäs, rauhallinen ja selkeä blogi luo laadukasta mielikuvaa houkuttaen jatkamaan sisällön pariin.

Minut saa nopeiten blogista pois heti alkuun näytölle hyppäävillä kysymyksillä tai mainoksilla sekä siellä täällä vilkkuvilla huomionherättäjillä. Sellainen blogi ei herätä luottamusta ja se on kaikkea muuta kuin selkeä ja tyylikkään visuaalinen.

Helppokäyttöinen ja visuaalisesti selkeä

4. Blogipostaukset ovat sopivan mittaisia ja linkitettyjä

Eri SEO-lähteiden mukaan optimaalisen blogikirjoituksen pituus on välillä 1000 – 2000:n sanaa. Suosimmeko me lukijoina tätä?

Semrushin laaja tutkimus ”State of Content Marketing Global Report 2022” kertoo, että yli 3000:n sanan blogikirjoituksilla on yli viisinkertainen orgaaninen liikenne verrattuna alle 500:n sanan kirjoituksiin.

Content length Semrush

Semrush on tunnettu yhdistelmätyökalu optimointiin, verkkonäkyvyyteen ja markkinoinnin mittaamiseen sekä paljon muuhun.

Monet meistä havaitsevat ihmisillä olevan vähenemässä määrin aikaa sekä kärsivällisyyttä keskittyä yhteen asiaan pidemmäksi aikaan. Sisältöjen pitäisi olla nopeasti käytettävää ja omaksuttavaa. Tämä tuleekin esiin Semrushin vuodelle 2023 tehdyssä tutkimuksessa , jossa nostetaan myös sisällön hyöty enemmän esiin kuin sen pituus. Suunta on siis oikea.

Tästä linkistä löytyy Semrushin kerämää tietoa blogikirjoitusten pituudesta vuodelle 2023, ”How Long Should a Blog Post Be?”

Esimerkkinä tämän blogikirjoituksen pituus on noin 1900 sanaa ja vastaa laajuudeltaan ”NeFi Kultablogi” -kirjoitusta.

NeFi Kultablogi

Tähän mennessä olet lukenut noin 900 sanaa. Onko kirjoitus tuntunut pitkältä?

Mikäli ei, niin olet todennäköisesti saanut lisäarvoa ja olen onnistunut tavoittamaan oikean henkilön.

Mikäli on, niin silloin vastaukset olisi pitänyt olla sinulle tiiviimmässä muodossa. Sinulle olen koostanut kirjoituksen loppuun Millainen on hyvä yritysblogi -listan.

Pidemmällä tekstillä saa lähtökohtaisesti etua hakukoneissa, mutta sisällöllä saa lukijoilta. Lyhyemmätkin julkaisut pääsevät hakujen kärkisijoille kunhan sisältö on hyödyllistä, luettavaa ja kohderyhmän lukijalle suunnattua.

Hyvässä yritysblogissa kirjoitetaan lukijoille!

Yleensä suositellaan yhtä aihetta blogikirjoitusta kohden.

Laajempaa asiakokonaisuutta voi pilkkoa sisäisellä linkityksellä!

Pilkkomalla asiakokonaisuus osiin ja linkittämällä osat loogisesti toisiinsa saadaan pitkäkin blogikirjoitus lyhyempiin ja luettavampiin aihepiireihin. Hätäisempi henkilö voi lukea vain yhden, häntä kiinnostavan kirjoituksen ahdistumatta sen pituudesta ja kiinnostuneempi tiedon etsijä voi jatkaa blogissa matkaa toiseen blogikirjoitukseen.

Esimerkkinä tämä blogikirjoitus on osa kokonaisuutta, jossa kerrotaan millainen on hyvä yritysblogi ja mitä hyötyä yritysblogista on. Näin yksi noin 3500:n sanan kirjoitus yritysblogin ominaisuuksista ja hyödyistä on jaettu kahteen lyhyempään kokonaisuuteen.

Sisäiset linkit ohjaavat lukijaa ja tarjoavat tiedon etsijöille helppoa ja nopeaa lisätietoa.

Ulkoisia linkkejä ei ole syytä unohtaa sisällöllisesti eikä hakukoneoptimoinninkaan kannalta. Ulkoiset linkit tarkoittavat blogista ulos johtavia linkkejä esimerkiksi toiselle verkkosivulle. Ulkoisilla linkeillä lukija voidaan viedä lähdetiedon pariin ja tarjota muuta lisätietoa, jota ei ole syytä kirjoittaa omaan blogiin.

Hyvä yritysblogi saa myös paluulinkkejä toisilta arvostetuilta sivustoilta. On helpompi saada toiset linkittämään omiin sisältöihin, kun se on laadukasta ja hyödyllistä.

  • Hakukoneet arvostavat paluulinkkejä nostaen blogiartikkelin sijoitusta hakutuloksissa
  • Toiset sivustot suosittelevat sisältöäsi tuoden sivuillesi potentiaalisia asiakkaita.

Kirjoitukset vastaavat lukijan tarpeeseen ja pituudet ovat tietosisällön mukaisia sekä linkitettyjä

5. Hyvä yritysblogi on ajankohtainen ja päivittyvä

Hyvä yritysblogi sisältää hyödyllistä ja ajankohtaista asiaa. Toisinaan ajankohtainenkin asia voi olla jonkin mittapuun mukaan ”historiallista”. On paljon aloja, joissa uudistuminen tapahtuu hitaasti ja siten ajankohtainenkin asia voi olla jo parikin vuotta vanhaa, tai vanhempaa.

Hyvässä yritysblogissa on kuitenkin huolehdittu vanhempienkin blogikirjoitusten päivityksistä, tekstin muokkauksista, linkkien tarkistuksista ja muutoksista. Näin vanhemmatkin, mutta asiasisällöltään ajankohtaiset blogijulkaisut uudistuvat. Huolehditaan ettei blogi jää heitteille.

Säännöllisen julkaisun sanotaan lisäävän näkyvyyttä ja tunnettuutta. Toisaalta neuvotaan olemaan julkaisematta julkaisemisen vuoksi. Kannatan vain lisäarvollisen ja blogin aihepiirin mukaisen materiaalin julkaisemista.

Julkaistaessa yritysblogin aihepiiristä poikkeavaa sisältöä tai muita ”täyttöjulkaisuja”, hukkuu lisäarvoa tuottava materiaali kaikkeen höttöön. Blogi ei ole enää selkeä, looginen ja visuaalinen.

Aloilla, joissa tulee paljon uutta asiaa on huolehdittava riittävistä yritysblogin ylläpidon resursseista. Ajankohtaisista asioista pitää julkaista silloin, kun ne ovat vielä ajankohtaisia.

Yritysblogin perustamista ja ylläpitoa suunnitellessa onkin hyvä miettiä resursseja. Kuka kirjoittaa blogiin? Onko omassa henkilöstössä sopivaa osaamista ja aikaa blogipostausten kirjoittamiseen? Olisiko edullisempaa hankkia ulkopuolisia kirjoittajia?

Bloggaajien suurimmat haasteet
Orbit Media Studios asiakastutkimustulos 1016:sta bloggaajalta vuonna 2022, kaavio on suomennettu alkuperäisestä.

Uskon Orbit Media Studiosin tulokseen omien kokemusteni kautta erilaisissa myynnin ja teknisen palvelun tehtävissä. Asiantuntijoilla on tietoa ja näkemyksiä, mutta ei aikaa kirjoittaa ja jakaa niitä.

Mikäli omat resurssisi eivät riitä, niin ota meihin yhteyttä ja suunnitellaan NeFi yritysblogin sisällöntuotantoa ostettuna palveluna. Linkki vie sinut NeFin kotisivuille oikeaan kohtaan. 

Resursseista enemmän tämän kirjoituksen kohdassa ”7. Yritysblogilla on riittävät resurssit”

PYYDÄ TARJOUS BLOGIKIRJOITUKSESTA

Ajankohtainen ja hyödyllisellä, blogin aihepiiriin liittyvällä sisällöllä päivittyvä

6. Blogin aihe liittyy yrityksen tarjoomaan

Blogin aihepiirillä täytyy olla tavoite ja syy. Miksi juuri tästä aiheesta tulisi julkaista?

Maailmaa on hyvä miettiä asiakkaan sekä hänen asiakkaansa näkökulmasta.

  • Mitä he haluavat ja tarvitsevat?
  • Mitä heidän tulisi tietää ja oppia tarjoomasi aihepiireistä?
  • Millainen sisältö tuottaa heille lisäarvoa?
  • Mitä blogia pitävä yritys tästä kaikesta hyötyy?

Pidä blogikirjoitukset aihepiirissä blogin selkeyden vuoksi. Välistä olisi houkuttelevaa kirjoittaa jostakin ajankohtaisesta asiasta, vaikka se ei liittyisikään blogin aiheeseen. Tee se kuitenkin muissa kanavissa. Aihepoukkoilusta on kokonaisuudelle enemmän haittaa kuin hyötyä, vaikki yksittäinen blogipostaus voisikin olla kiinnostava.

Yritysblogi ei ole tuoteluettelo!

Yritysblogin menestyksen kannalta on parempi jakaa hyödyllistä tietoa ja opettaa kohderyhmää aihepiirin asioista, kuin kertoa omista palveluista tai tuotteiden ominaisuuksista.

Tarkoitus on auttaa asiakkaita oppimaan yrityksen osaamisen ja tarjooman tuottamista hyödyistä asiakkaille ja heidän asiakkailleen. Opettaa ostamaan ja myymään yrityksen tarjooman ja osaamisen hyötyjä.

Opettaa lukijalle tarjoomasi hyötyjä, opastaa ostamaan

7. Yritysblogilla on riittävät ylläpitoresurssit

Aikaisemmin mainitsinkin jo riittävien resurssien miettimisestä jo ennen blogin perustamista. Yritysblogi tarvitsee osaavat tekijät, joilla on aikaa blogin ylläpitoon. Hyvien ja lisäarvoa tuottavien blogitekstien kirjoittaminen vie runsaasti aikaa.

Resurssit ovat tärkeä osa blogin menestystä ja sitä kautta hyötyjen saamista. Mikäli julkaisut ovat päivittämättömiä ja vuosia vanhoja eikä uutta julkaista niin pahimmassa tapauksessa blogista on vain haittaa yrityskuvalle ja uusasiakashankinnalle.

Minkä kuvan sinä saat yrityksestä, jonka blogissa viimeisin kirjoitus on kaksi vuotta vanha ja itse aihekin on jo vanhentunut?

Miettiessä resursseja on hyvä muistaa, että ilmaista työtä ei ole olemassa! Ulkoistaessa blogin kirjoittamista tarvitaan euroja. Tehdessä itse otetaan resurssit omasta työajasta, harrastuksista, levosta tai laatuajasta läheisten kanssa. Mikäli yrityksestä löytyy kirjoittajia, niin hekin nostavat ajastaan palkkaa ja aika on muusta tuottavasta toiminnasta pois.

Miettiessäsi resursseja yritysblogillesi voit tutustua tästä linkistä NeFin yritysblogin sisällöntuotantopalveluun ja sen hintoihin.

Tämäkin kirjoitus on NeFi -sisällöntuotannon kirjoittama.

  • Mitä vastaava kirjoitus tarkoittaisi organisaatiosi resurssien käytölle?
  • Mikä olisi sen laatu ja hinta?

Neuvon olemaan perustamatta yritysblogia mikäli siihen ei ole mahdollista laittaa riittäviä resursseja. Resursseille täytyy olla myös jatkuvuutta muuten alkuinnostuksessa käytetyt resurssit menevät hukkaan.

Riittävät resurssit laadukkaaseen tekemiseen

Nyt tiedossasi on 7 kohtaa onnistumiseen yritysblogin perustamisessa ja ylläpidossa, teit sen sitten itse tai hankit sinulle tehtynä. Tiedät nyt millainen on hyvä yritysblogi.

OTA YHTEYTTÄ niin ratkaistaan haasteesi!

Veli Nyman

Veli Nyman

Sisällöntuottaja

Bloggaaja

040 3526 009

Olemme oppineet millainen on hyvä yritysblogi, mutta miksi yritysblogi kannattaa perustaa ja ylläpitää. Käy lukemassa ja oppimissa mitä hyötyä yritysblogista on ja miten yritysblogi tuottaa lisäarvoa.

Alla lyhyt yhteenveto hyvän yritysblogin ominaisuuksista sinulle, joka haluat saada tiedot tiivistetysti.

Toimikoon lista myös lyhyenä muistiinpanona teille, jotka olette oppineet millainen on hyvä yritysblogi lukiessanne tämän kirjoituksen.

Millainen on hyvä yritysblogi -lista:

  • Tavoitteellinen ja niitä toteuttava
  • Lukijoille lisäarvoa tuottava ja aktivoiva
  • Helppokäyttöinen ja visuaalisesti selkeä
  • Kirjoitukset vastaavat lukijan tarpeeseen ja pituudet ovat testisisällön mukaisia sekä linkitettyjä
  • Ajankohtainen ja hyödyllisellä, blogin aihepiiriin liittyvällä sisällöllä päivittyvä
  • Opettaa lukijalle tarjoomasi hyötyjä, opastaa ostamaan
  • Riittävät resurssit laadukkaaseen tekemiseen

MIKÄ ON SINUN MIELESTÄSI HYVÄN YRITYSBLOGIN OMINAISUUS?

Kerro ajatuksesi kommentteihin ja auta muitakin asian mietinnässä.

Jaa kirjoitus eteenpäin kokiessasi sen hyödylliseksi! Näin autat sitä löytymään Googlen hauissa ja muutkin löytävät hyödyllisen sisällön pariin. Kiitos jaosta!

11 ajatusta aiheesta “Millainen on hyvä yritysblogi? | 7 kohtaa onnistuneeseen yritysblogiin”

  1. Erinomaisia pointteja olit koonnut tähän listaukseen. Blogin perustamista suunnittelevan pienyrittäjän kannattaisi ehdottomasti lukea tämä ajan ja ajatuksen kanssa.
    Erityisesti kannustan pohtimaan tuota lisäarvon tuottamista – kukaan ei halua lukea pelkkää mainossisältöä ja tietoa yrityksen tuotteista ja palveluista. Yksinkertaisimmillaan se lisäarvo voi olla vaikka ihan sitä, että kertoo miten yrityksen myymää laitetta käytetään tehokkaasti.
    Sisällöntuotannon ulkoistaminen on sekin järkevää heti kun siihen vain mitenkään on varaa. Ammattilainen kirjoittaa lukijoille ja hakukoneille optimoitua sisältöä ja säästää yrittäjän aikaa päätyön tekemiseen eli asiakkaiden palvelemiseen.

    1. Kiitos Tanja kommentistasi.

      Lisäarvon tuottaminen on ollut yksi ohjaavia tekijöitä kaikessa työelämän toiminnassani siitä saakka, kun opiskelin Lean filosofiaa. Mielestäni se sopii soveltaen kaikkeen tekemiseen ihan suunnittelusta tuotantantoon. On aina hyvä kysyä, ”mitä lisäarvoa tekemiseni tuottaa asiakkaalleni?”.

      Kertominen miten myytyä laitetta käytetään tehokkaasti tuottaa lisäarvoa laitteen käyttäjälle sekä myös laitteen myyjälle. Käyttäjä saa laitteesta kaiken hyödyn suositellen sitä tyytyväisenä muillekin. Selvät ohjeet tehokkaaseen käyttöön vähentää myös moniin kysymyksiin vastaamista yhä uudelleen ja uudelleen vapauttaen siten myyjän resursseja muuhun tuottavaan toimintaan.

      Kyllä, ulkoistaminen on järkevää vapauttaen omaa sekä muiden työntekijöiden aikaa ydintekemiseen sekä siitä palautumiseen perheen ja/tai harrastusten parissa.

  2. Kiitos, hyviä ohjeita. Kirjoitus sopii monelta osin ohjenuoraksi myös harrastebloggaajalle, jolle blogi ei ole leipäpätyötä, mutta lukijoita ja lukijakuntaa olisi kiva kuitenkin saada ja kasvattaa. Lisäarvo lukijalle ja sekä SEO:n huomioiminen kulkevat silloinkin käsi kädessä ja ovat molemmat tärkeitä huomioida.

    1. Ole hyvä Kati ja kiitos kommentistasi.

      Niin se on. Harrastebloggaajallekin on mukavaa, kun on lukijoita. Lukijat kasvattavat motivaatiota ja syytä kirjoittaa sekä voidaan tavoitella pientä lisätuloakin yhteistyömarkkinoinnilla niin halutessa.

  3. Hyvät nostot. Aina on hyvä palata siihen miksi on tekemässä kirjoitustaan blogissa. On helppo lähteä harhailemaan aihealueissa. Jos on tavoitteellisuutta olemassa niin siitä kannattaa pitää kiinni.
    Tuon nykyihmisen keskittymiskyvyttömyyden olen kyllä huomannut myös itsessäni. Pitää olla tosi kiinnostava artikkeli, että jään lukemaan kokonaan. Vähän sellainen pika-ihminen taidan olla 😀 Pitää harjoitella sitä itseni kanssa.

    1. Kiitos Mare.

      Näin se on, hyvä olla syy miksi jotain tekee ja tiedostaa kenelle tekeminen on suunnattu.

      Sama juttu itsellä, ehkä hiukka enempi keskittymiskykyä kuin kultakalalla, mutta tietoa tulee joka tuutista ja aika on rajallista. Kiinnostava aihe täytyy olla sekä laajuus sopivassa mittakaavassa asiaan.

  4. Kiitoksia kattavasta artikkelista!
    Yritysbloggaamisessa tavoitteellisuus on todellakin tärkeää. Blogi tavallaan onkin yrityksen käyntikortti ja taidon näyte. Hyvää sisältöä blogiin ei ole nyt kaikista helpointa tuottaa, ja se asettaa asinatuntijuudelle aivan erilaiset tasovaatimukset.

    1. Ole hyvä Nadine.

      Niin se on, kun liiketoiminnassa tekee jotakin niin sillä on hyvä olla tavoitteet.

      Helpointa lienee hyvän yritysblogin sisällön tuottaminen oman ydinosaamisen aihepiireistä. Vieraammat aiheet vaativat enemmän asioiden selvittelyä ja taustatyötä. Toisaalta minusta tuntuu joskus, että vieraista aiheista tulee kirjoitettua varmasti oikein sillä faktoja tulee tarkasteltua tarkemmin kuin tutuista aiheista. Sama on noiden kotisivutekstien kanssa. Mielenkiintoista perehtyä uuteen asiaan juuria myöden 🙂

      Kirjoittamista eri aiheista auttaa myös laaja kokemus erilaisista töistä ja tehtävistä sekä näkemykset ja elämän mittainen koulu.

  5. Hyvä postaus. Itse olen niin tajuttoman huono myy,ään omaa hommaani. En ymmärrä noista analytiikoista mitään ja tällä hetkellä ei ole oikein mitään aikaa asiaan perehtyä. Mutta viimeistään sitten kun olen eläkkeellä.

    1. Kiitos Melissa.

      Tykkään, että tuot hyvin esille omaa tekemistäsi ja ideoita. Analytiikka on sitten vain tukena kertomaan millaiset aiheet ovat olleet kiinnostavia, mitkä avainsanat toimii ja siten kirjoitukset löydetään jne. Lisäksi tavoitteiden toteutumat, mikäli niitä on voinut asettaa, näkee analytiikasta. On vähemmän ”mututuntumaa”.

      Yksi tosiaan on analytiikkaan perehtyminen, kuten monille varmasti jo itse kirjoittamiseen ja sisällön tuottamiseen. Niissä NeFi voi auttaa yrityksiä, yhteisöjä, seuroja tai vaikka yksityisiä henkilöitä eteenpäin.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top