
Mitä hyötyä yritysblogista on? | 6 räjäyttävää etua
Yritystoiminnassa tekemisellä on oltava tavoitteet ja syyt niiden tekemiseen. Tekemisen on tuotettava hyötyä tai se on kannattamatonta, tämä pätee myös blogin ylläpitämiseen. Tästä kirjoituksesta selviää mitä hyötyä yritysblogista on.
Hyvän yritysblogin etuja ovat lisääntynyt verkkonäkyvyys ja potentiaalisten asiakkaiden virta sekä hyötynä kasvava kaupan käynti. Lue artikkeli ja päättele kannattaako yritysblogi yrityksenne tavoitteiden saavuttamisessa.
Yritysblogilla on helppo kirkastaa brändikuvaa, kertoa osaamisestaan ja vahvistaa asiantuntijan asemaa. Lisäarvon tuottaminen kohderyhmille, kuten asiakkaille, on helppoa sitouttaen heitä samalla yritykseesi.
Kirjoitus sisältää yhteistyökumppanin markkinointilinkin, joka on merkitty *-merkillä.
Lukemalla tämän artikkelin opit mitä hyötyä yritysblogista on. Saat napakan tietopaketin mietinnällesi, että kannattaako yritysblogi perustaa ja miksi yritys tarvitsee blogin.
1. Yritysblogi tuottaa tuloksia
Monille yritysblogin pitäjille sen hyödyt ovat selviä, eihän blogitekstejä muuten kirjoitettaisikaan.
Markkinoijista 77% ilmoittaa blogin tuottavan tuloksia (Semrush, State of Content Marketing 2022).
Orbit Media Studios puolestaan kertoo blogin tuovan tuloksia 80%:lle heidän 1016:sta asiakkaan otannasta.

Mitä nämä blogin tuottamat “tulokset” sitten ovat? Yritysblogien pitäjillä on erilaisia tavoitteita ja tulokset viittaavat niiden saavuttamiseen. Tavoitteiden saavuttamisesta syntyy haluttuja hyötyjä.
Tavoitteita voivat olla lisääntynyt potentiaalisten asiakkaiden liikenne kotisivuilla, liidien saanti, verkkokaupan kasvu, tunnettuuten lisääntyminen, asiakkaiden sitouttaminen ja niin edelleen.
Tavoitteista ja hyvästä yritysblogista voit lukea blogiartikkelistani ”Millainen on hyvä yritysblogi? | 7 kohtaa onnistuneeseen yritysblogiin”
Numerodataa yritysblogin hyötyjä tuottavista eduista:
- 434% enemmän indeksoituja sivuja (OptinMonster)
- 77% Internetin käyttäjistä lukee blogeja (OptinMonster)
- 55% enemmän kotisivuvierailuja (ote Hubspotin 1531:stä asiakkaasta, joista noin puolet bloggaa)
- 97% enemmän inbound-, eli paluulinkkejä (OptinMonster)
- 72% online-markkinoijista ilmoittaa sisällöntuotannon olevan heidän tehokkain SEO-taktiikka (OptinMonster)
- 67% enemmän liidejä verrattuna B2B-markkinoijiin, joilla ei ole blogia (OptinMonster)
- Markkinoijilla, jotka priorisoivat bloggaamista on 13 kertainen mahdollisuus positiiviseen ROI:in. (OptinMonster)
Selitteitä edellisiin sanoihin:
Indeksoitu sivu tarkoittaa uutta tai päivitettyä sivua, joka on lisätty Googlen tietokantoihin. Jokainen blogikirjoitus on mahdollisuus uuteen indeksoituun sivuun, joka puolestaan on yrityksen uusi mahdollisuus löytyä Googlesta.
Paluulinkit tarkoittavat muiden verkkosivujen tai vastaavien lisäämiä linkkejä yritysblogiisi. Paluulinkit arvostetuilta sivustoilta kertovat Googlelle blogisi sisältävän laadukasta ja hyödyllistä tietoa, joten sitä kannattaa näyttää tiedon hakijoille. Paluulinkit ovat tärkeä yksittäinen SEO tekijä ja siten arvokas asia orgaanisen liikenteen kasvattamisessa.
SEO (Search Engine Optimization) tarkoitaa hakukoneoptimointia. Hakukoneoptimointi lisää orgaanista liikennettä sivustollesi tuoden potentiaalisia asiakkaita luoksesi.
Orgaaninen liikenne on sitä, kun tiedon etsijä löytää Googlen hakutuloksista julkaisemasi materiaalin ja klikkaa tuloksista sen pariin. SEO:n toimiessa yritysblogisi markkinoi sanomaasi joka päivä tauotta lisäten mahdollisuuksia tavoitteidesi toteutumiseen.
Liidi tarkoitaa potentiaalista ostavaa asiakasta tai nykyisen asiakkaan potentiaalista uutta tarvetta, myyntimahdollisuutta.
ROI (Return on Investment) on sijoitetun pääoman tuotto
Lisää vastaavista lyhenteistä ja käsitteistä opit lukemalla “Sanasto kotisivujen ostajalle | Mitä tarkoittaa SEO tai CTA?“
Yritysblogi tuottaa tuloksia kertomalla tarjoomastasi
2. Yritysblogi toimii vakaana sisältömarkkinointikanavana
Markkinoijat palaavat SEO-lähtöiseen suunnitteluun ja luovaan tarinankerrontaan sisällöissään vuonna 2023 (Semrush). Tämän mahdollistaa sisällöntuotanto ja yritysblogi.
Blogipostauksilla voidaan kohderyhmille tarjota sosiaalista mediaa pidempiä artikkeleita tuottaen sisällönkuluttajille laajempaa lisäarvoa.
Yhden blogikirjoituksen aineistosta saa monia sosiaalisen median julkaisuja kasvattaen pienellä lisäpanoksella läsnäoloa monikanavaisesti.
Tilastot kertovat, että hyvän blogikirjoituksen keskimääräinen elinaika on noin 2 vuotta. Mieti montako somejulkaisua pitäisi tehdä, jotta saa liidejä tuottavaa näkyvyyttä yhtä pitkällä ajanjaksolla!
Kuulemme sekä luemme useasti kuinka sosiaalisen median suuret alustat, kuten Instagram ja Facebook, rankaisevat tilejä hetkellisillä toiminnan estoilla tai jopa kokonaan tilin sulkemisilla algoritmit tehdessä virhearvioita. Tätä ei tapahdu blogille.
Sisältömarkkinointia ei kannata jättää pelkästään algoritmien mielivallan varaan. Yrityksellä on oltava vähintään kotisivut ja hyötyjä monistaakseen myös yritysblogi. Niitä ei tulla mielivaltaisesti sulkemaan ja rajoittamaan toiminnan ollessa eettistä ja laillista.
Blogikirjoituksissa voit auttaa myös yhteistyökumppaneitasi tehden yhteistyömarkkinointia, puolin ja toisin.
Edullinen, vakaa ja pitkäkestoinen sisältömarkkinointi
3. Arvostusta nostavien linkkien saanti
Paluulinkit ovat tärkeä yksittäinen SEO-tekijä, joilla kasvatetaan orgaanista liikennettä tuottaen lisää liidejä.
Paluulinkki on jonkun toisen henkilön sisällöllesi antama suositus. Tämä on arvokas asia Googlelle, joka haluaa tarjota houkuttelevaa ja hyödyllistä sisällöä tiedon hakijoille (Google Search Center).
Paluulinkit auttavat rakentamaan sivustosi mainetta sekä Googlen että käyttäjien keskuudessa, mutta niitä on vaikea ansaita ilman laadukasta sekä hyödyllistä sisältöä.
Linkkejä blogiisi voidaan lisätä muiden blogiteksteihin, sosiaalisen median julkaisuihin ja kotisivuille. Blogikirjoituksia on helppo jakaa sähköpostilla ja sosiaalisessa mediassa antaen suosituksia tekijälle.
Blogikirjoituksiin on helppo viitata linkillä, kuten tässäkin kirjoituksessa olet huomannut. Hyvällä ja arvokkaalla sisällöllä hankit linkkejä automaattisesti ja halutessasi voit jopa pyytää linkkejä. Mitä arvostetummalta sivustolta blogiisi linkitetään sen arvokkaampi linkki on. Google siirtää arvostetun sivuston mainetta sinun blogiisi.
Yritystäsi suositellaan Googlelle ja kohderyhmille
4. Tehokas inbound-markkinointikeino
Mitä on inbound-markkinointi? Se on markkinointia, jolla asiakas ohjautuu itse olemaan vuorovaikutuksessa markkinoijan kanssa. Lue tästä Wikipedian määritelmä inbound-markkinoinnista. Sisältömarkkinointi ja siten yritysblogi voidaankin nähdä yhtenä inbound-markkinoinnin keinona.
Semrush kirjoittaa maksullisten mainosten ja sosiaalisen median muodostavat alle 10% B2B-verkkosivustojen liikenteestä ja liideistä. Mikä sitten on suurin ja tehokkain markkinoinnin sijoitetun pääoman (ROI) tuottaja?
Vastaus on orgaaninen haku- ja viittausliikenne ja se kaikki on sisältömarkkinoinnin tuottamaa (Semrush).
Miksi inbound-markkinointi on tehokasta? Se ei ole tarjottavan tuotteen tai palvelun ”tyrkyttävää” markkinointia. Monetkaan eivät pidä kokemuksieni mukaan suorasta mainonnasta.
Yritysblogi sisältöineen onkin erinomainen inbound-markkinoinnin kanava. Se auttaa lukijaa lisäarvollisin keinoin kulkemaan kohti markkinoijan tavoitetta. Lukija saa itse oppia ja päättää omassa tahdissa mikä on hänelle paras ratkaisu!
Blogilla voit auttaa myös yhteistyökumppaneitasi tekemällä sisältö- tai yhteistyömarkkinointia. Voitte tukea toistenne tunnettuutta sekä antaa suosituksia, kuten minä teen tässä blogikirjoituksessa.
Mikäli yrityksellä ei ole blogia eikä aikomusta sitä perustaa kaikista hyödyistä huolimatta, niin yksi sisältömarkkinoinnin vaihtoehto on suomalainen Bused.fi palvelualusta. Se tuottaa samansuuntaisia hyötyjä kuin yritysblogi.
Bused.fi tuottaa yritysblogin kaltaisia hyötyjä:
- ”Tyrkyttämätön” inbound-markkinointi, sisältömarkkinointi
- Arvostetut paluulinkit kotisivuillesi ja muuhun sisältöön Bused.fi sivulta
- Verkkonäkyvyyden nousu hakutuloksissa
- Lisää potentiaalisia asiakkaita luoksesi, esim. kotisivuille
- Asiakkaidesi suosittelut tukevat uusasiakashankintaa
- Säästää sisältömarkkinoinnin henkilöresurssejasi

*Tutustu Bused.fi palvelujen eri vaihtoehtoihin tästä linkistä!
Liityimme Bused.fi markkinointipalveluun ja sovimme kustannushyödyistä sinulle. NEFI tarjouskoodilla saat 2 ilmaista palvelukuukautta tehdessäsi 6kk:n sopimuksen ja jopa 4 ilmaista kuukautta 12kk:n sopimuksessa. Anna tarjouskoodi NEFI pyytäessäsi tarjousta ja tehdessäsi tilausta niin saat ilmaiset kuukaudet!
Mikäli mietit onnistutko sisältömarkkinoinnissa, niin Semrushin mukaan siinä on 97%:n mahdollisuus onnistua:
- Vain 3 % Semrushin kyselyyn vastanneista kertoi sisältömarkkinointinsa olleen epäonnistunut
- vuoden 2022 kyselyssä osuus oli 9 %, joten parannusta on ollut ja suunta on oikea
Yritysblogi on tehokas inbound-markkinointikeino
5. Osaamisen näyttäminen ja brändäys
Blogi on erinomainen kanava kertoa osaamisesta ja nostaa brändi- sekä alajohtajuuskuvaa. Blogissa asiakkaita voi opastaa tarjoomaan pariin, jakaa tietoa ja opettaa heitä ostamaan yritykseltä.
Blogi antaa äänen ja persoonan yritykselle verkossa, jolloin yhteydenotto on helpompaa. On helpompaa ja turvallisempaa ostaa tutulta ja luotettavalta yritykseltä tai henkilöltä.
Yritysblogi toimii myös oivallisena kanavana piirtää houkuttelevaa työnantajakuvaa. Huipputekijät kiinnostuvat yrityksestä ja se tukee entisestään menestystä.
Blogi tarjoaa yhden parhaista kanavista pienille ja keskisuurille yrityksille nostaa tunnettuuttaan ja saada äänensä kuuluville.
Sitouttaa ostamaan luotettavalta, lisäarvoa tuottavalta yritykseltä
6. Hakukoneoptimoinnin (SEO) parantuminen
Viimeisenä, muttei lähellekään vähäisempänä on hakukoneoptimointi. Vaikka tiedämme, että sisältö ratkaisee, niin ensin lukijan on löydettävä blogiisi. Hakukoneoptimointi auttaa siinä.
Blogin sisältö toimiikin itsessään SEO -tekijänä sillä blogikirjoituksilla lisätään sivustojen orgaanista liikennettä, kuten jo kirjoituksen alussa olevassa yritysblogin hyötyjen numerodatassa kerrottiin.
Yritysblogin hyötyjen listassa kerrottiin online-markkinoijista 72%:n ilmoittavan sisällöntuotannon olevan heidän tehokkain SEO-taktiikka. Sekin jo yksistään on hyvä syy miksi yritys tarvitsee blogin.
Google arvostaa ihmisen ihmisille tekemää päivittyvää ja hyödyllistä sisältöä nostaen sellaisia hakutuloksissa. Google on terävöittänyt tätä vuoden 2022 ”Focus on people-first” -päivitysten jälkeen.
Lisäksi tulee jo mainitut paluulinkit, orgaanisen liikenteen kasvu ja muut SEO-edut, kuten avainsanojen voitot ja monet muut.
Sisältö ratkaisee ja sitä yritysblogi tuottaa
7. Yhteenveto mitä hyötyä yritysblogista saa
Seuraavat 6 kohtaa kertaavat edut siitä, mitä hyötyä yritysblogista on ja kannattaako yritysblogi perustaa. Näistä eduista tulevat hyödyt ovat jokaiselle eriarvoisia riippuen tavoitteista. Kaikilla eduilla on vähintäänkin yksi ja sama hyöty, lisääntynyt mahdollisuus kaupantekoon, joka onkin yritystoiminnan yksi tärkeimmistä tavoitteista.
MIKSI YRITYS TARVITSEE BLOGIN? | 6 ETUA BLOGISTA
1. Yritysblogi tuottaa tuloksia kertomalla tarjoomastasi
Kertomalla yrityksestäsi, sen tuotteista sekä palveluista eli tekemällä sisällöllistä ”myyntityötä” verkossa lisäät samalla näkyvyyttäsi ja löydettävyyttäsi Internetistä.
2. Edullinen, vakaa ja pitkäkestoinen sisältömarkkinointi
Kerran kirjoitettu hyvä blogikirjoitus tekee markkinointityötä vuosia eteenpäin ja ilman lisäkuluja. Yritysblogia ei tulla yhdessä yössä sulkemaan algoritmien mielivallan johdosta, joten markkinointikanava ja siihen käytetyt panokset pysyvät yrityksen hyötynä.
3. Yritystäsi suositellaan Googlelle ja kohderyhmille
Hyvällä ja hyödyllisellä sisällöllä saat suosituksia sidosryhmiltä, asiakkailta sekä muilta, jotka kokevat sisältösi hyödylliseksi. He suosittelevat sinua jakamalla sisältöäsi ja linkittämällä sinne tullen auttaneeksi markkinointiasi.
4. Yritysblogi on tehokas inbound-markkinointikeino
Yritysblogin sisältö auttaa lukijaa oppimaan tarjoomastasi ja osaamisestasi ilman tyrkyttämistä. Lukijat ohjautuvat itse aineistosi pariin ja saavat ymmärtää omassa tahdissaan mikä on hänelle paras ratkaisu.
5. Sitouttaa ostamaan luotettavalta, lisäarvoa tuottavalta yritykseltä
Yritysblogilla voit luoda yrityksestä lähestyttävän ”persoonan” verkkoon. On helpompaa ja turvallisempaa ostaa tutulta kuin tuntemattomalta. Tutulta yritykseltä, joka on auttanut sinua tiedoillaan on vaikeampi olla ostamatta.
6. Sisältö ratkaisee ja sitä yritysblogi tuottaa
Hyvällä, hyödyllisellä ja arvokkaalla sisällöllä lähestyt asioita asiakkaan sekä hänen asiakkaansa tarpeista käsin.
Yritysblogin tulokset ja hyödyt tulisivat olla nyt selvillä. Enää ei tarvitse kuin päättää miten aloitat blogin ja tuotat sisältöä, joka tavoittaa yleisösi!
PYYDÄ TARJOUS
Blogikirjoituksesta ja blogin ylläpidosta
Kerrataan vielä numeroidenkin muodossa mitä hyötyä yritysblogista on:

Lähteet:
- Semrush, The stage of content marketing 2023 Global report
- Google Search Central
- Orbit Media Studios, Blogging Statistic
- HubSpot, Study Shows Business Blogging Leads to 55% More Website Visitors
- OptinMonster, Blogging Statistic
Hienoa, että olet lukenut mitä hyötyä yritysblogista on. Aihe on siis sinua kiinnostava. Minulla on sinulle muutama kysymys, johon voit vastata tämän kirjoituksen kommenttikenttään:
Auttoiko artikkeli sinua ymmärtämään mitä hyötyä yritysblogista on?
Selvisikö sinulle miksi yritys tarvitsee blogin?
Mitä mieltä olet, kannattaako yritysblogi ja onko sinulla jo kokemusta?
Kiitos vastauksistasi jo etukäteen!
Jaa kirjoitus eteenpäin kokiessasi sen hyödylliseksi! Näin autat sitä löytymään Googlen hauissa ja muutkin löytävät hyödyllisen sisällön pariin. Kiitos jaosta!
Sinua voisi kiinnostaa myös Millainen on hyvä yritysblogi ja mitä sen ylläpitäminen vaatii.
KIITOS, KUN JAAT TÄMÄN