Featured picture

Sanasto kotisivujen ostajalle | Mitä tarkoittaa SEO tai CTA?

Kotivujen ostajan sanasto on koottu kotisivuja tai sisältöä ostavalle sekä muuten aihepiirejä opiskelevalle. Sanasto kotisivujen ostajalle on koottu helpottamaan lukemistasi ja asioiden oppimista.

Ostaessasi kotisivuja tai hankkiessasi yritysblogia törmäät helposti näihin sanoihin ja lyhenteisiin. Kaikille niille löytyy selite Internetistä, mutta ne ovat ripoteltuina siellä ja täällä, joten verkkosivujen ostaja tarvitsee kootun sanaston. Haluan sinun löytävän helposti kaiken oleellisen täältä!

Kotisivuihin, bloggaamiseen ja sisällön tuotantoon liittyvät sanat ovat sinänsä ymmärrettäviä, mutta niiden merkitystä ei välttämättä tiedä ellei aihepiirejä ole ennen tutkinut. Moniko meistä tietää mitä tarkoittaa orgaaninen liikenne tai SEO, mikäli ei ole tutustunut kotisivujen ostamiseen, tekemiseen tai markkinointiin.

Toivon tämän sanaston helpottavan kotisivujen hankintaa ja aihepiirien oppimista!

Sanasto kotisivujen ostajalle kertoo mitä tarkoittaa:

1. Mitä tarkoittaa orgaaninen liikenne?

Verkkosivuston orgaaninen liikenne tarkoittaa sitä, kun tiedon hakija löytää hakukoneen hakutuloksista Internetissä olevan materiaalin pariin. Esimerkiksi Google-haun tekijä löytää hakutuloksista kotisivusi ja klikkaa sivuillesi.

Orgaaninen liikenne on kotisivuille saapuvia käyttäjiä, jotka löytävät sinne omatoimisesti hakukoneen hauista.

Mitä paremmin hakukoneoptimointi (SEO) ja sivuston sisältö toimivat sitä enemmän kotisivusi sekä yritysblogisi tuovat orgaanista liikennettä tarjoten mahdollisuuksia tavoitteidesi toteutumiseen.

1.1. Mitä tarkoittaa hyvälaatuinen orgaaninen liikenne?

Hyvälaatuinen orgaaninen liikenne tarkoittaa oikean kohderyhmän henkilöiden saapumista etsimänsä sisällön pariin. Tiedon etsijä löytää hakemansa tiedon pariin.

Orgaanisen liikenteen tulee olla hyvälaatuista sillä muuten siitä voi olla jopa haittaa. Henkilö, joka ohjautuu väärän materiaalin pariin ei jää verkkosivuille vaan poistuu pikaisesti. Google ymmärtää tämän verkkosivun sisällön merkityksettömyytenä ja sellaista sisältöä se ei halua suositella.

1.2. Mitä tarkoittaa orgaaninen löydettävyys?

Verkkosivusto on ensin löydyttävä hakukoneesta, kuten Googlesta, ennen kuin se voi saada orgaanista liikennettä.

Orgaaninen löydettävyys tarkoittaa sitä, kun käyttäjät näkevät verkkosivun Googlen yms. hakutuloksissa ja klikkaavat eli löytävät verkkosivustolle.

Löydettävyyden kannalta tärkeän metakuvauksen pitää houkutella oikeanlaisia kävijöitä klikkaamaan sivustolle.

2. Mitä tarkoittaa SEO eli hakukoneoptimointi?

SEO (Search Engine Optimization) tarkoittaa hakukoneoptimointia.

Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on tuoda kotisivullesi lisää potentiaalisia asiakkaita parantamalla sijoitusta hakutuloksissa, esim. Googlessa.

Hakukoneoptimointi käsittää monia eri osa-alueita ja toimenpiteitä, joilla pyritään kasvattamaan hyvänlaatuista orgaanista liikennettä.

2.1. Mitä tarkoittaa On page SEO?

On page SEO tarkoittaa verkkosivuston sisäistä hakukoneoptimointia. On page SEO on kaikkia niitä toimenpiteitä, joita voidaan tehdä verkkosivuston sisällä parantaen sen sijoitusta hakutuloksissa.

Sivuston sisäistä hakukoneoptimointia ovat muunmuassa avainsanojen käyttö, sivuston rakenne, kuvat, videot ja linkit, sisällön otsikointi sekä luettelot ja niin edelleen. Kaikki se, jota tehdään kotisivuja tehdessä.

Sivuston tekninen optimointi on myös sisäistä hakukoneptimointia. Näitä toimenpiteitä ovat esimerkiksi sivuston latausnopeuden optimointi ja responsiivisuus.

2.2. Mitä tarkoittaa Off page SEO?

Off page SEO tarkoittaa verkkosivuston ulkoista hakukoneoptimointia. Off page SEO on kaikkia niitä toimenpiteitä, joita tehdään verkkosivuston ulkopuolella parantaen sen sijoitusta hakutuloksissa.

Kaikki ne optimointitoimet, joita tehdään kotisivujen valmistumisen jälkeen.

Sivuston ulkoista hakukoneoptimointia ovat muunmuassa ulkoisten paluulinkkien hankkiminen muilta arvostetuilta verkkosivustoilta, yritysblogin ylläpitäminen, sisältö- ja vaikuttajamarkkinointi jne.

Tutustu tästä blogikirjoituksesta yritysblogin hyötyihin!

Mita hyotya yritysblogista on

3. Mitä tarkoittaa verkkosivusto?

Verkkosivusto tarkoittaa esimerkiksi yrityksen ja vastaavien organisaatioiden kotisivuja. Verkkosivustoa kutsutuun monilla muillakin nimille kuten nettisivut, websivusto ja internetsivusto.

Tutustu esimerkkinä NeFi-kotisivuihin.

4. Mitä tarkoittaa hakukone?

Hakukoneita ovat esimerkiksi Google, Bing ja Yahoo. Suomalaisista noin 90% käyttää Googlea.

Hakukoneen avulla tiedon hakija voi etsiä esimerkiksi verkkosivuja tai muuta tietoa Internetistä .

5. Mitä tarkoittaa indeksointi?

Hakukoneiden hakurobotit etsivät Internetistä jatkuvasti uusia ja päivitettyjä sivuja indeksoiden eli liittäen ne tietokantoihinsa. Tämä mahdollistaa kotisivusi löytymisen.

Indeksoinnissa hakurobotti analysoi sivuston sisältöjä, otsikoita, kuvauksia, linkkejä ja avainsanoja sekä muita asioita ymmärtääkseen sivustoa.

Indeksoinnin valmistuttua kotisivut ovat hakukoneiden tietokannassa ja ne voivat näyttää kotisivuja hakutuloksissa.

5.1. Mikä on indeksoitu sivu?

Indeksoitu sivu on hakukoneen (esim. Google) tietokantoihin lisätty uusi tai päivitetty sivu. Näitä sivuja hakukone pystyy näyttämään ja tiedon etsijä löytämään. 

Yritysblogin yksi hyödyistä on tuottaa indeksoituja sivuja ja siten parantaa blogin yhteydessä olevan kotisivusi mahdollisuuksia tulla orgaanisesti löydetyksi.

6. Mitä tarkoittaa linkki

Linkki tarkoittaa verkkosivulla sisäisesti tai ulkoisesti paikasta toiseen vievää ”osoitetta”, jolla lukijaa voidaan ohjata esimerkiksi lähde- ja lisätiedon pariin.

Tällaista linkkiä kutsutaan myös hyperlinkiksi. Linkit ovat yksi osa hakukoneoptimointia.

6.1. Mitä tarkoittaa ulkoiset paluulinkit?

Paluulinkit (käänteislinkit, backlinks) tarkoittavat muilla verkkosivuilla olevia linkkejä, jotka johtavat omille verkkosivuillesi.

Kotisivusi arvostus nousee Googlessa ja muissa hakukoneissa, kun arvostetut sivustot linkittävät kotisivuillesi. Paluulinkit ovat suositteluita ja ne kertovat Googlelle laadukkaasta ja hyödyllisestä sisällöstä, joten sivustoasi kannattaa näyttää tiedon hakijoille.

Paluulinkkejä voit hankkia esimerkiksi laadukkaan yritysblogin avulla. Lue tästä millainen on hyvä yritysblogi.

6.2. Mitä tarkoittaa sisäinen linkki?

Kotisivun sisäinen linkki tarkoittaa linkkiä, joka vie kotisivustolla toiseen kohtaan. Niiden tarkoitus on ohjata sivuilla vierailevaa helpottaen tiedon löytämistä ja parantaen käyttäjäkokemusta.

Linkki voi olla tekstissä ja merkittynä esim. lihavoinnilla tai sitten näkyvissä oleva verkkosivuosoite.

Esimerkkinä sisäisestä linkistä tämä linkki vie sinut katsomaan toisen Nefi-blogikirjoituksen kohtaa, jossa kerrotaan blogikirjoitusten olevan sopivan mittaisia ja linkitettyjä.

6.3. Mitä tarkoittaa ulkoinen linkki?

Kotisivun ulkoinen linkki tarkoittaa linkkiä, joka vie kotisivustolta toiselle verkkosivustolle. Niiden tarkoitus on viedä sivuilla vieraileva esimerkiksi lähdemateriaalin pariin ja siten helpottaa lisätiedon saantia.

7. Mitä tarkoittaa konversio?

Konversio tarkoittaa kävijän tekemää tavoiteltua toimintaa verkkosivustolla.

Konversio voi olla esimerkiksi ostosten tekeminen, uutiskirjeen lataaminen tai yhteydenotto.

8. Mitä tarkoittaa SSL-sertifikaatti?

SSL (Secure Sockets Layer) tarkoittaa palvelimille sekä selaimiin (esim. Google Chrome) asennettavaa salausprotokollaa, joka mahdollistaa turvallisen tietoliikenteen verkkosivuston ja käyttäjän välillä niin, että kolmannet osapuolet eivät pysty lukemaan tai muuttamaan tietoja.

Internetin käyttäjille SSL-sertifikaatti näkyy selaimen osoitekentän edessä https:/ -etuliitteenä sekä lukon kuvana. Etuliitteen edessä saattaa olla punainen ruksi ja selain ilmoittaa käyttäjän olevan menossa epäluotettavalle sivustolle mikäli SSL-sertifikaattia ei ole.

9. Mitä tarkoittaa FAQ?

FAQ ( Frequently Asked Questions) tarkoittaa usein kysyttyjä kysymyksiä. Kotisivuilla voi olla lista usein kysytyistä kysymyksistä helpottamaan ja nopeuttamaan vastauksien saantia yleisimpiin kysymyksiin.

10. Mitä tarkoittaa avainsana?

Avainsana (hakusana, keyword) tarkoittaa sanoja, joilla hakukoneista haetaan tietoa ja tarjoomaa. Ne ovat sanoja ja lausekkeita, joita käytetään verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa parantamaan niiden löydettävyyttä.

Avainsanat auttavat hakukoneita ymmärtämään kotisivun sisältöä sekä mahdollistavat sen tarjooman nopean ja helpomman löytämisen verkosta.

10.1. Mitä tarkoittaa avainsanatutkimus?

Avainsanatutkimus tarkoittaa prosessia, jolla pyritään selvittämään ja analysoimaan verkkosivuston sisällölle tärkeät avainsanat ja lausekkeet.

Avainsanatutkimuksen avulla selvitetään hauissa käytettävät suositut avainsanat ja hakulausekkeet, joilla käyttäjät hakevat tiettyä tarjoomaa.

11. Mitä tarkoittaa webhotelli?

Webhotelli tarkoittaa palvelinta, josta asiakas vuokraa tilaa verkkosivujaan tai muita verkkopalveluitaan varten.

Webhotellin palvelu mahdollistaa kotisivujen julkaisun ja ylläpidon Internetissä. Palvelu sisältää monesti myös sähköpostipalveluita sekä verkkotunnusten eli domainin hallintaa.

12. Mitä tarkoittaa domain?

Domain tarkoittaa verkkotunnusta, verkkosivuston yksilöllistä osoitetta. NeFin osoite on esimerkiksi nefi.fi

13. Mitä tarkoittaa responsiivinen verkkosivu?

Responsiivinen verkkosivu tarkoittaa automaattisesti erikokoisille näytöille skaalautuvaa sivua.

Kotisivu toimii ja näyttää hyvälle niin älypuhelimen näytöllä kuin isommalla läppärin näytölläkin.

14. Mitä tarkoittaa CTA?

CTA (call to action) tarkoittaa toimintakehotetta. Se on esimerkiksi kotisivulla käytetty kehotus ohjaamaan lukijaa tekemään haluttu toimenpide.

Toimenpide voi olla yhteydenotto, oppaan lataaminen, uutiskirjeen tilaaminen jne.

Toimintakehotteet voivat olla toimintonappeja, tekstejä, linkkejä jne.

Tässä malli toimintakehotteesta pyytää kotisivutarjous.

15. Mitä tarkoittaa metakuvaus?

Metakuvaus tarkoittaa lyhyttä verkkojulkaisun sisällön kuvausta. Metakuvaus on hakutuloksissa otsikon alla näkyvä lyhyt kuvaus.

Metakuvaus auttaa tiedon etsijää päättämään klikkaako hän kotisivuille vai ei.

Tässä oli kokoamani sanasto kotisivujen ostajalle. Toivon sen helpottavan kotisivujen hankinnan yhteydessä lukemasi materiaalin sisäistämisessä.

sanasto kotisivujen ostajalle
Kuva: Rey Seven, Unsplash lisättynä teksteillä

Sanasto kotisivujen ostajalle on hyödyllinen muillekin, joten jaa se eteenpäin!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to Top